wtorek, 21 stycznia 2014

Surowce i dolar

Kilka miesięcy temu liczyłem na to, że surowcowa faza hossy popchnie w górę WIG20. Wygląda na to, że były to płonne nadzieje.

Surowce

Indeks CRB

Zamiast spodziewanego wybicia górą, mamy wybicie dołem. Ostatnia linia obrony to listopadowe dołki.

Dolar

Indeks dolara
Indeks dolara wygląda umiarkowanie byczo. Do pokonanie jest jeszcze poziom 81.50. Wykres sam w sobie nie daje jasnych sygnałów, ale sytuacja na "surowcowych" parach zwiększa prawdopodobieństwo umocnienia dolara.

AUDUSD

USDCAD

USDRUB, pożyczone od podtwórcy

Wnioski z tego takie, że jest coraz więcej argumentów za wybiciem w dół z trójkąta na WIG20USD. Teraz trzeba tylko znaleźć dobry moment na otworzenie krótkich. Myślę, że nie będziemy na to długo czekać, gdyż przedział neutralny Risk Tracker jest dość wąski. Spodziewam się kolejnego sygnału w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

42 komentarze:

  1. Indeks dolara stoi i może teraz robić prawe ramie rgr, surowce są wyżej niż w połowie ubiegłego roku, giełdy w USA konsolidują tradycyjnie gdy trwa okres wyników, potem mogą ruszyć w górę aż do "sell in may". Generalnie - nic się nie dzieje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bym tak powiedział, gdyby nie zachowanie AUD, RUB, TRY, CAD. Do tego jeszcze dochodzi pewien nowatorski krachowskaźnik o którym napisze jutro.

      Usuń
  2. Nie ma co wymyślać śladami innych blogerów, gdy trend się zmieni (WIG, S&P500, DAX) zobaczymy to gołym okiem i będziemy grali spadki. Szczytu wieloletniego trendu nikt nie przewidzi, szkoda sobie tym zawracać głowę. A ci którzy dziś wieszczą zwałę robili to też pół roku temu, i za pół roku też będą - bo tak lubią, bo tak mają

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozostanę sceptyczny wobec twierdzenia, że zmianę trendu to sobie każdy bez wątpienia zobaczy "gołym okiem" i jeszcze zagra na spadki. Przyznam się, że nie jestem taki sprawny. Musiałem spędzić godziny nad wymyślaniem Risk Trackera, żeby to określić i to tylko z pewnym prawdopodobieństwem. Obiecaj się odezwiesz jak już zobaczysz tę zmianę trendu.

      Usuń
    2. dokladnie Ikti odwrocenie trendu od 3 lat na rynkach DM i sygnalach risk trackera jak wiesz i ci kiedys pisalem to byla polowa ruchu zgodnego z sygnalem risk trackera na osi czasu i pkt. Nikt nie przewidzi peaku na indeksie jako ostatni i albo go lapiesz jako gorke i czekasz wstawiajac po ruchu zgodnym w dol sl=tp albo nie ugrasz S nigdy pod spadek.
      U dedka porownalem obecnie od sierpnia 2013 do od sieprnia 2011. Czytales ? przesledz naloz wykresy izobaczysz ile mozemy miec max zasieg na rynkach DM. Pozdrawiam

      Usuń
    3. od sierpnia 2013 do od sierpnia 2010. Poprawka

      Usuń
    4. Risk Tracker nie przewidywał zmian trendu, raczej dawał sygnały korekt w trendzie a potem ich zakończenia. Np WIG idzie po linii trendu od dołka w 2009 roku, obecnie biegnie na poziomie ok 48,5 tyś pkt. Zejście niżej byłoby dla mnie zmianą trendu. Już flirt z 50 tyś pkt (max z 2011 roku) jest niebezpieczny, indeks nie powinien schodzić niżej. Dlatego 48,5 tyś to max spadek jaki dopuszczam

      Usuń
    5. Nie zawsze jest tak komfortowo. Linia o której mówisz nie istniała przed spadkami w 2011 roku ( a właściwie to chyba przed majem 2012r.). Czy przypadkiem wtedy nie było innego trendu, który biegł od dołka 2009 roku i czy przypadkiem nie został on złamany?

      Usuń
    6. Z kolei WIG20 musiałby sie wybić w dół, poniżej dna kilkuletniego boczniaka, czyli 2 tyś pkt

      Usuń
    7. W USA o zmianie trendu w ogóle teraz nie ma co mówić - musieliby zejść poniżej poprzednich max, czyli dla s&p500 ok 1570 pkt. Spadek do tego poziomu, byłby tylko ruchem powrotnym do wybitego oporu. Pewnie to nastąpi, ale przecież w trakcie tego ruchu nie będę krzyczał że zaczęła się bessa :)

      Usuń
    8. A kto tu coś pisał o bessie :) Ja tu tylko się czaję na krótkie. Spadek do 1570 byłby dobrą okazją do zarobku.

      Usuń
    9. i max na takie cos w 2014 mozna liczyc po czym podebrania i znow ubieranie ulicy i kolejna podbitka do konca 2014 :)

      Usuń
  3. Ikti pamietam jak wywolywales hosse i nie dales sie przekonac i nasz rynek zrobil to co powinien

    Ikti przecież 2013 do teraz to rekordowe od 2007 napływy do TFI i o tym można bylo poczytać juz we wrześniu. Wig20 dobrze chodzi od 2011 tak to powinno wygladać wszedzie. Cóz drukowanie to zaleta hegemonów aby porzedłuzac nieuchronne. U nas na duzym rynku mialem racje i ostrzegałem, ze to tylko kolejna podbitka. Skoro ulica chce miec towar i laduje sie ostro od 2007 to jak ma rosnac ?

    poczytaj jak wygladaja naplywy w usa do podobnych towarzystw inwestycyjnych jak u nas.
    Tylko, że tam potrafili pokazac hosse i zgodnie jak lep ulica zaladowała najwiecej od 2000!!!!
    U nas nie zrobili tego a skutecznie zrzucali trzymajac jako tako poziomy. Jak myslisz, ze zapakowana ulica wiecej niz w 2000 zarobic krocia tej hossy ? :) ta ulica ten towar bedzie oddawac bo ona go juz posiada ale to kwestia przyszlych 2 lat do rozegrania. Skutecznie redystrybuuja i pokazuja sluszna hosse wszystkim. Nic bardziej flaszywego no ale i zarabaic na tym mozna. U podtworcy napisalem w sumie to samo tydzien temu. DLa mnie poziomy na spx do 1970 jakby to wstawianie S z big depo. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marek, witaj po dłuższej przerwie.
      Nie dałem się przekonać i to słusznie. Widziałeś dax i spx? Jak bym wyglądał z krótkimi? Zobacz do portfela globalnego. Od października wzrost o 5% ( a na TecDax to nawet 14%!). Jak bym grał w drugą stronę to bym miał -5% :)

      W każdym razie mam nadzieję, że tym razem masz rację, bo na solidnych spadkach się zarabia i dużo i szybko :)

      Usuń
    2. poczytaj jaki dalem zasieg max i co robie - tego od 2011 w takim planie nie robilem chodzi o pozycje i gotowe depo.

      http://podtworca.blogspot.com/2014/01/giedowe-podsumowanie-2013-i-brak-planu.html#comment-form

      woz albo przewoz.
      Na krachy jeszccze bym nie liczyl ala 2008/2009 ale 2015/2016 bardzije 16 tam i juz to pisalem w 2011, ze to bedzie rok keidy ulica w usa bedzie oddawac akcje pod hosse pokoleniowa. Poszukaj w archiwum sipa jak masz duzo czasu wteyd o tym pisalem nie przeidzialem, ze ulica nie jest ubrana a dopiero teraz to skutecznie robia bo naplywy rekordowe od 2000 do towarzystw ustawek - banki przeciez przez nie sprzedaja ulicy drogi towar a potem odkupuja.

      Usuń
    3. swoja droga u sipa tez zapodalem artykul bodaj w 2011 a artukyl byl z lipca 2012 ( po mini krachu ) gdzie w usa ktos mial rozklad jazdy gield taki freak pod ulice w prasie podali, ze

      dopiero w 2012/2013 nalazey kupowac akcje !!

      a sprzedawać je w 2016

      no i zobaczymy czy ulica sobie sprzeda z zyskiem w tym 2016 :) skoro im sie sprawdzilo buy w 2013 ? :)

      Sam goldman obecnie mowil, ze akcje sa za drogie a wiesz,ze oni w dluzszym terminie po chwilowej zmylce rynku w druga strone ( pasowalyby jednak teraz te wzrosty do okolic 19xx ) robia ruch zgody czyli spadki spadki spadki.

      Usuń
    4. swoja droga u sipa tez zapodalem artykul bodaj w 2011 a artukyl byl z lipca 2010 ( po mini krachu ) gdzie w usa ktos mial rozklad jazdy gield taki freak pod ulice w prasie podali, ze

      dopiero w 2012/2013 nalazey kupowac akcje !!

      juz wystarczy zmeczony jestem. udanych zagran i mocnych nerwow.

      Usuń
  4. co do wig pisałem, ze do wiosny okolice 2300 i to pisalem juz latem 2013. Jednak od wrzesnia co dobrze wyczulem zrzut mial trwac do 1800 coz zrobili odwrot do styczniowego 2600 i zrzut.
    Rok 2014 anale juz obwiescili rokiem hossy u nas. TO samo bylo w styczniu 2013.
    Przypomnij sobie u sipa co pisalem latem 2012, ze idziemy na podbitke i zrzut a ty hossa pod niebiosa - ok w prasie u nas nie kazali posiadac akcji a kazali je brac dopiero od jesieni lub na zime 2013 zatem od czerwca musieli isc w gore na jesien 2012 / zime 2013 i poszli i wtedy owiescili hosse non stop no i swoje cay rok pieknie ukladali od stycznia. Taka piekna ukladanka pod ulica w prasie powstala od lata 2012, ze lepsze byc nie moglo -
    lato - 2012 hossy nie bedzie sprzedaj i kupuj na jesien 2012 / zime 2013 tam bedzie hossa wtedy
    - zima 2013 jest hossa teraz tylko niebo ! no i racja napompowali i trzebabylo komus oddac
    ulica uwierzyla a do tfi strumieniem kasa jak zobaczyli to, ze anale mieli racje. No i caly rok trzepanie i oddawanie akcyjek i ulica sobie je trzyma tfi nikt nie sprzedaje bo 2014 tez ma byc hossa .Jak im na podtbikach wszystko oddadza to zrobia zrzuty prokrachowe i ulica nzow bedzie umazac tfi. No ale to gora 2 lata. Wystarczy kazdy gra swoje jak widzi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. u sipa na jesieni ostrzegalem i bralem S na w20 zyski w kieszeni tam mnie Hukers leczyl bo on gral pod hosse na wigu bo sie wzorowal rynkami DM.

    na marginesie lokaty do 2015 struktury od pazdziernika 2013 w wielu bankach dadza krocia jak indeksy beda wyzej wlasnie w 2015 ( padziernik ) w usa i w niemczech od poziomow z pazdziernika 2013.

    Przesledz takie struktury na W20 zobaczysz dlaczego marzec to 2013 a produkty pochodza z podobych struktor z 2011 i 2012 :)

    Takie lokaty daja zwrot kasy zatem indkesy ponizej 2013 pazdziernik. Swoja droga, ze tez sa ludzie co to lykaja i iwnestuja kase a bank im da potem to samo bawiac sie ich kasa przez 2 alta na 0% bo niestety indeksy sa nizej od daty startu lokaty :) Balwanowo w polandii jest spore jeszcze i wierzy w ozywienie na rynkach :) naiwniacy :)

    od 2016 legalnie banki beda mogly upadac bo komisja unijna przed swietami i malo kto o tym slyszal bo po co skoro na stole zarcie - ustalila, ze banki legalnie i formalnie beda mogly sobie upadac i zaplaca za to posiadacze ich aktywow w tym i depozyty wszystko w google. Tak wazne ustawy sie wdraza kiedy wszycy zyja czyms innym a potem bedzie zonk, ze spada aktywo bo bank nie dal rady i po aktywnie i po kase na lokacie. To im wtedy komisja europejska pokaze ,ze w grudniu 2013 ustalilala, ze bank moze to zrobic i to legalne :) :) :) a owieczki dalej swoje i do tfi bo ozywienie i w aktywa pchaja :):) pacanowo dlaej wierzy w cud nad wisla :)

    OdpowiedzUsuń
  6. znalzazlem ten rozklad z 2010 dokladnie z sierpnia nie lipca czyli kiedy byl dolek przed wyskokiem w gore i odpychano ulice a w 2011 wytrzepali malych spekulantow i poszli na ubior jaki mamy teraz i sie zgadza :):)

    http://www.pb.pl/2195263,47231,hossa-dopiero-w-2012-r.

    spory kawal historii ale jakiej :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z wykresu wynika, że punkt zwrotny cyklu koniunkturalnego na amerykańskim rynku akcji, który jest drogowskazem dla inwestorów w coraz bardziej globalnej wiosce, następuje regularnie kolejno co 8, 9 i 10 lat. Najbliższa prawdziwa (a więc oparta zapewne na fundamentach) hossa ma się zacząć w 2012 roku i potrwać cztery lata. Najlepszy moment na wyjście z rynku przypada więc na 2016 rok (niestety, miesiąca nie podano).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początek trafili, koniec może też trafią :)

      Usuń
  8. poczatek to byl 2009 i po artykule to bylo pare dni poziomow 1040-1060 gdzie trzebabylo brać L a nie czekać na 1400 w 2012 Ikti:) i 2013 zrobili pokaz hossy pod ulice jak widac.
    Tak jasne ulica zarobi w 2016 :) nie ma lekko .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co takiego złego jest w zarobieniu 30% na spx kupując w 2012? Zawsze to lepiej niż polować w tym czasie na spadki...

      Usuń
    2. Ikti ale ulicca inwestuje w spolki a nie kontrakty. To, ze szeroki rosnie nie znaczy, ze ulica zarabia. Jak myslisz kiedy swoje zyski skasuja ci co wplacili rekordy roku 2013 ? no jak u nas to bywa oddadza na panice ale do tego daleka droga. Umarzanie jednostek fundow trwa w warunkach spadku szerokiego a nie stabilizacji i marazmu. Wchodza jak rosnie i nie koncza sie hasla hossy a takie od 2013 mamy i u nas i za oceanem srodowisko kupna a nie sprzedazy.

      Usuń
    3. No ja wiem, że w Twoim mniemaniu ulica (kto konkretnie?) to nigdy złotówki na giełdzie nie zarobiła a grube ryby planują ceny na rynku kilka lat na przód, ale ja na to patrzę trochę inaczej ;)

      Usuń
    4. A żeby już nie powielać fałszywych informacji, to proszę zestawienie udziału klas inwestorów w obrotach:
      http://www.gpw.pl/aktualnosci?ph_tresc_glowna_start=show&ph_tresc_glowna_cmn_id=51021

      Na kontraktach indywidualni mają dużo większy udział niż na akcjach.

      Usuń
    5. goldman juz uprzedzil, ze ceny akcji i szerokiego sa za drogie a oni w dlugim tredzie maja racje. Koncem 2012 pisali co chwila o hossie i nowych rekordach i z 1400 zrobili 1850 ? zatem czarodzieje dobrze przewiduja. Kazdy nowy zakres ich anali od konca 2012 dawal takie poziomy jak przewidywali dlatego ulica uwierzyla skoro co miesiac nowy wyzszy poziom to jak nie wierzyc ? stad wlasnie nawalilo tyle kapitalu w fundusze akcji w usa. Magicy pokazywali sluszny kierunek i nie spadalo zatem jak nie kupowac? teraz juz ostrzegaja, ze jest drogo i maja racje. Ciekawe co na to ulica ? skoro nei spada trzymam fundy dalej .... a umorze jak spadnie 20 -30% :) i tak zrobia zobaczysz. Wazne, ze skutecznie prognozami zwabili w kupno ulice to im sie udalo a teraz mowia, ze za drogo ? kwestia czasu jak beda umarzac jednostki fundow :) ale to po dupie beda musieli sporo oberwac. Jak z roku 2007 gdzie mniej wplacili w usa jak w 2000 a teraz wiecej jak w 2000 !
      ludzie sprzedawali na przelomie 2008/2009 to sobie policz od 2013 dodaj 2 lata wychodzi 2015/2015 jako umarzanie funduszy i powinno tak byc - zatem beda sprzedawac jak artykul z 2010 wskazywal ale sprzedadza na stracie pod kolejna hosse. Zwykla taktyka.

      Usuń
    6. Ikti TFi a nie sam sobie kupujesz i sprzedajesz.

      Roznica jestr zasadnicza ja daje TFI aby mi kupilo akcje a indywidualnie moge sobie robic co chce.

      Obecnie mamy rekordy naplywow w kup mi Pan akcje a nie kupie sobie co chce ? roznica jest zasadniczna :)

      Usuń
    7. Ach ten zły goldman. Dawał rekomendacje na których można było dobrze zarobić i jeszcze na szczytach daje sygnały sprzedaży. Chyba zacznę czytać ich raporty :)

      Usuń
    8. tak tylko, ze u goldmana przewaznie jest zagrywka odwrotna gora 2 miesiace a potem ida tak jak pisali zatem ja bym sie duzo nie klocil. Fundy ulicy czekaja na umarzanie :) karty rozdane nie wiem co jeszcze dodac ?mozliwy zasieg do 1970 na spx ? u dedka go podalem jako max do maja. Coz chciec wiecej ? wrozka nie jestem a twardo stapam po ziemi i sporo od lat widzialem na rynku a prasa to zawsze podstawia dobre karty. U nas to po ich artach z publikow mozna pykac na kontraktach. DLatego wig20 na S dal zarobic amerykanin jako general musi pokazac prawdziwego fajka :)

      Usuń
    9. Marek, czemu Ty właściwie nie jesteś long na SPX od 2012, tylko łapiesz krótkie, skoro masz tego goldmana tak dobrze rozpracowanego?

      Usuń
    10. Co do ulicy, to myślę, że znalazłem dobry wskaźnik, który obrazuje zaangażowanie dumb money/ulicy. Jutro wrzucę z rana. Powiem, że też wskazuje spadki.

      Usuń
    11. o fajnie, że masz jakies algo na ulice :) bedziemy sledzic jego skutecznosc ale mysle, ze algo lub inna forma tego wskaznika bedzie udana. Czuje to bo nikt nie chce sprzedawc wszyscy sie ozywiaja na czym popadnie :)

      Usuń
    12. Ikti bo ja od 2011 gram tylko S na rynkach i lapie szczyty o czym dobrze wiesz. Goldman w 2013 ze swymi prognozami zjadl wszystkie inne na sniadanie jak widac sie oplacilo pokazac slusznosc bo Fundusze maja ruch najwiekszy pod 2000. Zobacz jaka cisza na blogach pod katem spadkow. Kazdy juz uwierzyl w hosse i czeka na nia od roku u nas bo w usa rosnie. No ktos musial na euforii to pokazac i general to zrobil.

      Usuń
    13. Jakby byl duzym graczem i chcial poprzez swoje placowki oddac drogo towar pokazujac, ze trend trwa co bys zrobil ? Korekty na wytrzepywanie spekulantow, ktorzy graja sami i potem to co od nich wzioles oddajesz ulicy w fundach bo ona chce abys jej kupil wiec robisz ustawki w cenie. Wszystko gra. Coz mozna wiecej ? trzeba wtedy pokazywac i glosic co miesiac nowe maksy na sp 500 i tak byl ocaly 2013 rok co miecha nowy wyzszy zasieg i siadalo. Ostatnie rozdanie musi jednak sie dla ulicy zgadzac.

      Nie wiem czy wiesz ale od poczatku stycznia na WB blgu pisalem S sp 500 brac L na zloto. Tak tez mam a w sumie mi wychodzi poczatek lutego zloto na 1130 i tam bedzie mocne kupowanie jak dadza tak nisko ale to z innej analogii.

      Usuń
    14. To by było bardzo trudne nawet przy cichym założeniu, że jest tylko jeden duży gracz na świecie i, że jest w stanie sterować rynkiem, a może i całym światem, bo przecież coś się zawsze może stać fundamentalnie. Sorry, ale nie kupuję tego.

      Usuń
    15. goldman od poczatku 2013 nawoluje na spadki na zlocie i kupno akcji. Zrobilem cos takiego i pokazalem na ata blogu 15.09.2013

      http://fotodyl.pl/aee0b39da6/

      przesiadka z akcji na gold obecnie tak jak to bylo w 2011 ze zlota w akcje


      Usuń
    16. ok źle napisałem jeden gracz - paru graczy z rynku DM. Jeden bank to kiepska teoria i masz racje tego nie kupujemy. Przeciez tam reka reke myje jak w polityce. Co z tego, ze rozne logo skoro te same produkty pod wytrzypywanie ulicy. Przeciez oni zyja z produktow dla ulicy, malych i srednich maja te same oferty. Zatem dla mnie to juz kupuje.

      Usuń
    17. I znowu błąd. Są tysiące hedge fundów, tysiące mutual funds w samym US. Nie licząc europy i azji. Fundusze emerytalne z całego świata. itp. Przeczytaj sobie jakąś książkę o zarządzających funduszami np serie Schwagera. Obraz rynku jaki się z niego wyłania jest zupełnie inny niż prezentowany przez Ciebie.

      Usuń
    18. zawsze można się nie zgodzić nie przecze. Nie wierze tez w wypapdkowa ruchu na rynku - o tym zapomnij.

      Usuń
  9. czyli poprostu kazali czekac ulicy na hosse i sprzedawac a sami podebrali wlasnie w sieprniu 2010 pod wieksza wycene dla przyszlych naplywow w fundusze akcyjne w usa a takie rekordy mielismy przez caly 2013 rok czy wychodzenie kolejnymi spolkami z ceny i wyciaganie szerokiego rynku - inaczej procederu sie opisac nie da. Zeby miec kontrole nad wysypka musieli tez w 2011 oczyscic rynek ze spekuly bo ulica dalej nie inwestowala. Potem od 2012 ruszyli i ulica uwierzyla no i mam rekordy naplywow w akcje od 2013. DLa mnie to juz finito uliczna piateczka jak u dedka pisalem tez bardzo mozliwa. U nas z kolei zagrywka odwrotna nie pokazala sily w wyciagania na szerokim dlatego jestesmy gdzie jestesmy na ciezkim indeksie.

    OdpowiedzUsuń